Gå til sidens indhold
Delmål 4.1: Delmål 4.1

Delmål 4.1

Inden 2030 skal det sikres, at alle piger og drenge gennemfører gratis, inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i høj kvalitet, der fører til relevante og effektive læringsresultater.

Gå til delmål 4.2 Gå til delmål 4.2: Giv lige adgang til ordentlige børnehaveklasser

Indikatorer

4.1.1

4.1.2
Elever ved 9. klasses afslutning med minimumsfærdigheder i læsning og matematik
Område: I alt  |  Enhed: Pct.
Enhed: Pct.
200820092010201120122013201420152016201720182019202020212022202320242025
Læsning
I alt98,091,997,096,697,097,297,197,499,097,294,393,598,499,099,193,091,992,2
Drenge97,591,396,495,996,196,196,296,598,696,192,891,397,998,698,891,689,990,1
Piger98,692,597,697,497,998,498,098,299,398,395,995,898,999,499,394,594,094,4
Matematik
I alt94,396,996,494,396,396,095,898,496,296,196,796,698,799,199,095,494,895,6
Drenge95,597,197,195,597,296,796,898,796,597,097,297,298,699,199,196,696,697,3
Piger93,096,695,793,195,395,394,798,095,995,296,196,098,799,199,094,292,893,8

Download data

Forklaring

Indikatoren er beregnet af Danmarks Statistik. Indikatoren viser andelen af elever som ved afgangsprøven efter 9. klasse har fået karakteren 2, 4, 7, 10 eller 12 i henholdsvis dansk læsning og matematiske færdigheder i det pågældende år (e.g. 2024 refererer til skoleåret 2023-2024).

Senest opdateret:

07-10-2025