Gå til sidens indhold
Gå til delmål 4.3: Giv alle mulighed for videregående uddannelse Gå til delmål 4.3
Delmål 4.4: Delmål 4.4

Delmål 4.4

Inden 2030 skal antallet af unge og voksne, der har relevante færdigheder, herunder tekniske og erhvervsrettede færdigheder og kompetencer, for beskæftigelse, gode job og iværksætteri, øges væsentligt.

Gå til delmål 4.5 Gå til delmål 4.5: Stop al diskrimination i uddannelse

Indikatorer

4.4.1: Færdigheder inden for ICT

Andel af unge og voksne med færdigheder inden for informations- og kommunikationsteknologi (ICT)
Unge og voksne med faglige kvalifikationer inden for informations- og kommunikationsteknologi (pct.)
Enhed: Pct.
Enhed: Pct.
201520162017201920212023
16-24 år
Personer med ingen digitale færdigheder101101
Personer med få digitale færdigheder10711141819
Personer med grundlæggende eller overordnede grundlæggende digitale færdigheder899388858179
25-54 år
Personer med ingen digitale færdigheder221110
Personer med få digitale færdigheder161521222323
Personer med grundlæggende eller overordnede grundlæggende digitale færdigheder828478777676
55-74 år
Personer med ingen digitale færdigheder1298822
Personer med få digitale færdigheder323041414441
Personer med grundlæggende eller overordnede grundlæggende digitale færdigheder566051525255

Download data

Forklaring

Indikatoren er baseret på Digital Skills Indicator 2.0 (DSI), en sammensat måleenhed, der bygger på udvalgte internet- og software-relaterede aktiviteter udført af personer i alderen 16–74 år. Disse aktiviteter dækker fem centrale områder: informations- og datakompetence, kommunikation og samarbejde, digital  indholdsproduktion, sikkerhed og problemløsning. Det antages, at personer, der har udført bestemte aktiviteter, besidder de tilsvarende digitale færdigheder. Indikatoren fungerer derfor som en proxy for at måle individers digitale kompetencer.

DSI blev revideret i perioden 2019–2021, og værdier før og efter 2020 er derfor ikke direkte sammenlignelige.

Kilde: Eurostat. Mere information om DSI findes her.

 

Kategorierne for indikatoreren adskiller sig fra FN's definition, jf.  SDG definition 4.4.1.

 

Senest opdateret:

12-08-2025